Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Penguat Kuasa Gred KP29

Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Penguat Kuasa KP29 – Sekiranya anda sedang mencari contoh-contoh soalan psikometrik yang berkaitan dengan jawatan penolong pegawai penguat kuasa kp29, anda telah tiba di blog yang tepat.

Dalam artikel ini, saya akan berkongsikan dengan anda beberapa contoh soalan psikometrik yang kerap ditanya semasa sesi ujian psikometrik penolong pegawai penguat kuasa kp29.

Sebelum itu, salam perkenalan dari saya, Cikgu Khairul. Saya telah melibatkan diri secara aktif dalam menyediakan bimbingan kepada calon yang bakal menduduki pelbagai ujian online kerja kerajaan. Pengalaman saya dalam bidang ini bermula sejak tahun 2009 lagi.

Psikometrik Pembantu Penguat Kuasa

Apa Itu Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Penguat Kuasa KP29?

Sebelum saya mula berkongsi soalan-soalan ujian psikometrik yang kerap ditanyakan bagi jawatan penolong pegawai penguat kuasa, izinkan saya memberikan gambaran ringkas mengenai ujian psikometrik itu sendiri.

Pada peringkat awal, ujian ini lebih dikenali sebagai Seksyen Sahsiah dan Minat. Walau bagaimanapun, menjelang akhir tahun 2012, nama ujian tersebut telah ditukar kepada ujian psikometrik. Meskipun berlaku perubahan nama, objektif utama ujian ini masih kekal sama, iaitu untuk menilai personaliti setiap calon yang menduduki ujian tersebut.

Berbeza dengan ujian-ujian lain yang dikendalikan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), ujian psikometrik sering kali dianggap sebagai ujian yang lebih mudah. Ini kerana ujian psikometrik lebih memfokuskan kepada penilaian perspektif peribadi calon, berbanding dengan ujian-ujian lain yang menguji pengetahuan dan kemahiran teknikal.

Format Soalan.

Secara amnya, soalan-soalan yang diajukan dalam ujian psikometrik ini disertakan dengan beberapa pilihan jawapan. Jumlah pilihan jawapan yang disediakan mungkin berbeza-beza bergantung pada soalan yang diberikan.

Bagi sesetengah soalan, hanya dua pilihan jawapan yang disediakan, sementara soalan-soalan lain mungkin mempunyai tiga pilihan jawapan. Di samping itu, terdapat juga soalan-soalan khusus yang menyediakan sehingga lima pilihan jawapan kepada calon-calon yang menduduki ujian ini.

  • Ya atau Tidak
  • Betul atau Salah
  • Ya atau Betul atau Tidak pasti
  • Sangat setuju, Setuju, Tak pasti, Tidak bersetuju, Sangat tidak bersetuju.

“Kalau senang, mesti ramai akan lulus kan cikgu?”

Harap anda tidak membuat sebarang tanggapan yang kurang tepat! Pada hakikatnya, matlamat sebenar ujian psikometrik bukanlah untuk meluluskan calon-calon yang menduduki ujian tersebut. Sebaliknya, tujuan utama ujian ini adalah bertindak sebagai mekanisme penyaringan untuk mengurangkan jumlah calon yang layak ke peringkat seterusnya dalam proses pemilihan.

Hanya calon-calon yang memiliki ciri-ciri keperibadian yang berpadanan dengan kehendak dan ekspektasi ketua jabatan sahaja yang akan berjaya melalui ujian psikometrik ini dengan jayanya. Ini bermakna, calon-calon yang tidak menepati kriteria keperibadian yang ditetapkan berkemungkinan akan digugurkan, walaupun mereka mungkin mempunyai kelayakan akademik atau pengalaman kerja yang cemerlang.

“Ujian psikometrik tak sama ke dengan exam SPA yang lain cikgu?”

Anda memang tepat. Soalan psikometrik sangat berbeza jika dibandingkan dengan soalan pengetahuan am. Bagi soalan pengetahuan am, penilaian dibuat berdasarkan ketepatan fakta. Sebagai contoh, sekiranya anda ditanya tentang siapakah Perdana Menteri Malaysia yang ke-10, jawapan yang tepat sudah semestinya ialah Anwar Ibrahim.

Walau bagaimanapun, soalan psikometrik yang ditanya dalam ujian pemilihan jawatan penolong pegawai penguat kuasa tidak mempunyai jawapan yang mutlak seperti soalan pengetahuan am. Jawapan yang dianggap betul atau sesuai untuk ujian psikometrik ini bergantung sepenuhnya kepada ciri-ciri peribadi yang dikehendaki oleh ketua jabatan.

Ini bermakna, jawapan yang diberikan oleh calon perlu selaras dengan profil keperibadian yang telah ditetapkan oleh pihak yang bertanggungjawab dalam proses pengambilan penolong pegawai penguat kuasa.

Psikometrik Pembantu Penguat Kuasa

Apa Tujuan Ujian Psikometrik?

Objektif utama ujian psikometrik adalah serupa dengan ujian-ujian lain yang dikendalikan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Matlamat utamanya adalah untuk menyaring calon-calon yang berkualiti supaya mereka dapat mara ke peringkat ujian fizikal dan seterusnya ke sesi temu duga.

Saya pernah bertanyakan kepada kakitangan SPA mengapa ujian psikometrik menjadi syarat wajib bagi mereka yang ingin berkhidmat dalam sektor kerajaan.

Mereka menjelaskan bahawa pihak SPA tidak mempunyai kakitangan yang mencukupi untuk mengendalikan bilangan calon yang terlalu ramai. Bayangkan, setiap kali pengumuman tentang ujian psikometrik bagi jawatan penolong pegawai penguat kuasa dibuat, lebih daripada 20,000 orang calon akan dipanggil untuk menduduki ujian tersebut.

Adakah kesemua 20,000 orang calon ini akan dipanggil untuk menghadiri sesi temuduga?

Sekiranya jumlah calon sebanyak itu dipanggil untuk sesi temuduga, cuba anda bayangkan, berapa lamakah tempoh yang diperlukan untuk melengkapkan sesi temuduga tersebut? Adakah ia akan mengambil masa sebulan? Dua bulan? Atau mungkin setahun?

Justeru, itulah sebabnya ujian psikometrik dijadikan sebagai ujian wajib bagi setiap calon yang ingin menduduki peperiksaan. Lazimnya, nisbah calon yang berjaya melalui ujian psikometrik adalah 1 berbanding 10 bagi setiap kekosongan jawatan yang ditawarkan.

“Memang tipis lah macam tu nak lulus kan cikgu?”

Anda memang benar. Sekiranya terdapat 400 kekosongan jawatan, SPA hanya akan meluluskan 4,000 orang calon sahaja untuk mara ke peringkat seterusnya. Itu pun dengan syarat bilangan kekosongan jawatan adalah banyak.

Namun, bagaimana pula sekiranya jawatan yang ditawarkan hanya mempunyai satu kekosongan sahaja?Dalam situasi sedemikian, hanya 10 orang calon sahaja yang akan diluluskan oleh pihak SPA.

Sebaik sahaja kuota 10 calon ini dipenuhi, calon-calon lain yang turut menduduki ujian psikometrik akan dianggap gagal dengan alasan bahawa mereka tidak menepati ciri-ciri penilaian yang ditetapkan bagi jawatan tersebut. Walaupun ada kemungkinan mereka sebenarnya memiliki kelayakan dan kompetensi yang setara atau lebih baik berbanding calon-calon yang berjaya.

Apa Yang Dinilai Dalam Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Penguat Kuasa KP29?

Aspek-aspek yang dinilai bagi jawatan penolong pegawai penguat kuasa adalah berkait rapat dengan skop kerja yang bakal dilaksanakan oleh penjawat jawatan tersebut.

Seorang penolong pegawai penguat kuasa di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri lazimnya dipertanggungjawabkan untuk menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan operasi dan siasatan.

1. Kehematan.

Individu yang mempunyai skor tinggi dalam kategori ini cenderung bersifat berdisiplin, bertanggungjawab, teliti, dan mempunyai ketahanan diri yang tinggi.

Ciri-ciri ini amat penting dalam menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan dan siasatan, kerana tugas-tugas ini memerlukan ketelitian, ketepatan, dan komitmen untuk mengikuti prosedur dan peraturan yang ditetapkan.

Individu yang mempunyai tahap kehematan yang tinggi juga cenderung lebih beretika dan mempunyai integriti yang tinggi, yang penting dalam menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan undang-undang.

2. Kestabilan Emosi.

Antara skop tugas lain bagi penolong pegawai penguat kuasa ialah menerima aduan dari orang awam. Kemungkinan tahap kestabilan emosi pula diperlukan dalam skop tugas ini.

Individu dengan skor tinggi dalam kestabilan emosi lebih cenderung untuk kekal tenang di bawah tekanan dan tidak mudah terpengaruh oleh emosi negatif.

Ciri-ciri ini penting apabila mengendalikan aduan, kerana pengadu mungkin berada dalam keadaan marah, kecewa, atau tertekan. Keupayaan untuk kekal tenang dan profesional adalah penting untuk menguruskan situasi dengan berkesan.

Wajib Ada Untuk Lulus.

Dengan mengambil kira skop tugas yang telah saya jelaskan sebelum ini, adalah amat penting bagi seseorang yang memegang jawatan penolong pegawai penguat kuasa untuk mempunyai sikap kehematan yang tinggi serta keupayaan untuk bekerjasama dengan baik dalam sesebuah pasukan.

Sekiranya seseorang calon tidak menunjukkan ciri-ciri personaliti tersebut atau hanya memilikinya pada tahap yang rendah, ia boleh menjadi faktor penyumbang kepada kegagalan mereka dalam ujian psikometrik ini.

“Jadi ujian ni nak uji kehematan dan kestabilan emosi je ke cikgu?”

Pada hakikatnya, terdapat pelbagai lagi sikap dan ciri-ciri lain yang menjadi fokus penilaian pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Skop tugas yang telah saya nyatakan sebelum ini hanya merupakan sebahagian kecil daripada keseluruhan tanggungjawab yang perlu dipikul oleh penjawat jawatan ini.

Jawatan penolong pegawai penguat kuasa sebenarnya merangkumi spektrum tugas yang jauh lebih luas dan pelbagai. Untuk mendapatkan gambaran yang lebih menyeluruh tentang skop kerja bagi jawatan ini, anda boleh merujuk semula senarai lengkap yang telah disediakan.

Layak kah Anda?

Dengan mempertimbangkan skop tugas yang telah digariskan, anda digalakkan untuk menilai sendiri sama ada anda memiliki ciri-ciri yang diperlukan bagi melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab tersebut.

Sekiranya anda mendapati bahawa anda mempunyai kesemua atau sebahagian besar daripada ciri-ciri yang disenaraikan, maka peluang anda untuk berjaya dalam ujian psikometrik ini adalah lebih cerah. Ini kerana ciri-ciri tersebut adalah selaras dengan profil keperibadian yang dianggap sesuai untuk jawatan penolong pegawai penguat kuasa.

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Penguat Kuasa

Soalan-soalan yang terkandung dalam ujian psikometrik untuk jawatan penolong pegawai penguat kuasa telah direka bentuk secara khusus bagi menilai ciri-ciri penting yang telah dikenal pasti dan ditetapkan oleh ketua jabatan.

Maklum balas yang anda berikan terhadap soalan-soalan tersebut akan memberikan gambaran sebenar tentang profil keperibadian anda. Ia akan mencerminkan kecenderungan, sikap, dan ciri-ciri dominan yang membentuk personaliti anda secara keseluruhan.

20 Soalan & Huraian Jawapan

Berikut adalah 20 contoh soalan ujian psikometrik yang bertujuan untuk menilai sama ada anda memiliki ciri-ciri yang diperlukan oleh ketua jabatan.

Pastikan anda bookmarks halaman artikel ini supaya mudah untuk anda rujuk kembali pada masa akan datang.

Soalan 1: Rakyat yang tidak menyokong negara Malaysia patut berhijrah ke negara lain.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 2: Saya akan cuba bertegur sapa dengan ramai tetamu sekiranya menghadiri sesuatu majlis.

  • Sangat Kerap
  • Kerap
  • Tidak Pasti
  • Kadang-Kadang
  • Tidak Pernah

Soalan 3: Menerima hadiah untuk memberikan keistimewaan kepada seseorang.

  • Tidak Pernah
  • Kadang-Kadang
  • Kerap
  • Sangat Kerap

Soalan 4: Adakah anda berangan-angan berhubungan romantik?

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 5: Pernahkah anda mempunyai fikiran yang anda tidak mahu orang lain tahu?

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 6: Sekiranya negara lain tidak setuju dengan polisi penting negara Malaysia yang saya sendiri kurang faham, saya tidak semestinya menyokong pendirian negara saya.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Kurang Setuju
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 7: Tidak perlu memaklumkan kepada penyelia untuk keluar semasa waktu pejabat jika masa yang diambil kurang daripada sejam.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 8: Penjual tidak menjual goreng pisang untuk pelanggan, tapi pelanggan yang menyuruh penjual mengorengkan pisang untuknya.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 9: Saya akan membantu orang lain untuk menyesuaikan diri walaupun saya tidak perlu berbuat demikian.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 10: Saya memulakan perbualan dahulu apabila berjumpa dengan orang yang baru saya kenali.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 11: Saya menghadiri majlis yang membantu meningkatkan imej organisasi walaupun kehadiran saya tidak diwajibkan.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 12: Saya mempunyai hubungan emosi yang kuat dengan kawan-kawan saya.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 13: Saya memang enggan berkongsi atau mendedahkan maklumat sulit.

  • Sangat Tidak Setuju
  • Tidak Setuju
  • Kurang Setuju
  • Setuju
  • Sangat Setuju

Soalan 14: Saya tidak selesa berada di majlis sosial.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 15: Saya membayar denda atas kesalahan walaupun ada peluang melepaskan diri.

  • Sangat Kerap
  • Kerap
  • Tak pasti
  • Kadang-Kadang
  • Tidak Pernah

Soalan 16: Kritikan boleh menghalang peningkatan prestasi kerja.

  • Sangat Tidak Setuju
  • Tidak Setuju
  • Kurang Setuju
  • Setuju
  • Sangat Setuju

Soalan 17: Saya suka melakukan aktiviti yang banyak menimbulkan kegembiraan.

  • Sangat Kerap
  • Kerap
  • Tak pasti
  • Kadang-Kadang
  • Tidak Pernah

Soalan 18: Saya memerlukan bantuan seseorang untuk membuat pilihan semasa membeli-belah.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 19: Kritikan saya terhadap Malaysia bermakna saya cintakan negara ini.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 20: Saya tidak berminat terhadap permasalahan yang memerlukan kajian.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Tips Lulus Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Penguat Kuasa.

Penting untuk diingat bahawa dalam ujian psikometrik, tiada jawapan yang mutlak betul atau salah. Penilaian jawapan bergantung kepada pihak yang menilai, dan dalam konteks ujian ini, pihak yang bertanggungjawab adalah SPA.

Oleh itu, strategi terbaik adalah memilih jawapan yang selari dengan kriteria dan ciri-ciri yang dikehendaki oleh SPA. Untuk membantu anda memahami cara penilaian SPA, saya akan berkongsi tips bagaimana SPA menilai setiap jawapan dalam ujian psikometrik.

Tonjolkan Sikap Anda, Jangan Hipokrit.

Untuk pengetahuan anda, kesemua soalan dalam ujian psikometrik ini diteraburkan. Contohnya soalan 2, soalan 10 dan soalan 14 di bawah ini.

Ketiga-tiga soalan ini di bawah skop penilaian yang sama. Ianya diteraburkan untuk menguji adakah pendirian anda sama ataupun tidak di antara tiga soalan ini.

Soalan 2: Saya akan cuba bertegur sapa dengan ramai tetamu sekiranya menghadiri sesuatu majlis.

  • Sangat Kerap
  • Kerap
  • Tidak Pasti
  • Kadang-Kadang
  • Tidak Pernah

Perkara yang cuba dicungkil melalui soalan 2 ini ialah bagaimana cara anda bersosial. Jadi, apa jawapan yang mencerminkan diri sebenar anda? Jika anda ini seorang yang suka bersosial, jawapan SANGAT KERAP adalah yang terbaik untuk diri anda.

Seandainya anda kurang gemar bersosial, pilihan jawapan TIDAK PERNAH atau KADANG-KADANG adalah jawapan yang terbaik untuk mencerminkan perwatakan anda.

Tetapkan Pendirian Anda.

Soalan 10 dan soalan 14 ini pula digunakan untuk mengesahkan jawapan anda pada soalan 2. Jadi anda perlu tetapkan pendirian anda dalam soalan 2, 10 dan 14 ini.

Soalan 10: Saya memulakan perbualan dahulu apabila berjumpa dengan orang yang baru saya kenali.

  • Sangat Kerap
  • Kerap
  • Tak pasti
  • Kadang-Kadang
  • Tidak Pernah

Memulakan perbualan dengan orang baru dikenali itu menunjukkan seseorang itu bersifat peramah. Jika anda seorang yang suka berkawan dengan semua orang, jawapan yang paling tepat mencerminkan diri anda ialah KERAP ataupun SANGAT KERAP.

Jika anda tak berapa gemar bergaul dengan orang tidak dikenali, jawapan yang paling tepat dengan karakter diri anda ialah KADANG-KADANG ataupun TAK PERNAH.

Soalan 14: Saya tidak selesa berada di majlis sosial.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Jika anda seorang yang suka bersosial, jawapan yang paling tepat ialah TIDAK SETUJU ataupun SANGAT TIDAK SETUJU. Sekiranya anda ini seorang yang kurang gemar bersosial, jawapan yang paling tepat untuk anda ialah SETUJU ataupun SANGAT SETUJU.

Pihak SPA akan menilai jawapan anda itu berdasarkan kepada sejauh mana konsisten jawapan yang anda berikan. Di bawah ini merupakan cadangan jawapan dalam mengenalpasti bagaimana cara seseorang itu bersosial.

Perwatakan seorang yang cenderung suka bersosial.
Soalan 2 = sokong,
Soalan 10 = sokong,
Soalan 14 = bangkang

Perwatakan seorang yang cenderung tidak gemar bersosial.
Soalan 2 = bangkang,
Soalan 10 = bangkang,
Soalan 14 = sokong

Daripada tiga jawapan ini, anda nampak tak bagaimana pihak SPA ini boleh tahu personaliti sebenar anda? Sama ada anda ini suka bersosial ataupun tidak suka bersosial.

Jika anda mampu memberikan pendirian yang selari antara soalan 2, soalan 10 dan soalan 14, itu dapat membuktikan jawapan anda mempunyai unsur kejujuran.

Kalau anda nak tahu, ketiga-tiga soalan ini digunakan untuk kategorikan calon kepada golongan introvertion dan extravertion sahaja. Individu yang suka bersosial ini berada dalam kategori extravertion, manakala individu yang tak suka bersosial pula berada dalam kategori introvertion.

“Cikgu! Antara introvertion dengan extravertion, golongan mana yang lebih baik?”

Sebenarnya tak ada golongan mana yang lebih baik. Setiap golongan ada kelebihan dan kekurangan mereka masing-masing. Ramai calon salah faham pasal ni.

Ada sesetengah calon anggap golongan extravertion lah yang paling baik dan paling positif. Sebenarnya salah pemahaman macam tu.

Dalam sesuatu jabatan kerajaan, golongan introvertion dan extravertion saling melengkapi antara satu sama lain. Dan tak akan ada sesuatu jabatan kerajaan itu dipenuhi dengan semua staf berperwatakan extravertion.

Tak percaya? Anda boleh check sendiri dekat pejabat kerajaan.

“Apa kepentingan pihak SPA nak tahu calon introvertion dengan extravertion ni cikgu?”

Dalam ujian psikometrik, ianya digunakan dalam menentukan kesesuaian perwatakan seseorang calon itu dengan jawatan. Ada jawatan memerlukan seseorang itu berinteraksi dengan orang ramai.

Ketika ini, calon berperwatakan extravertion akan diberikan keutamaan. Individu extravertion lebih mudah untuk memulakan perbualan dan menjalin hubungan dengan orang lain disebabkan sifat terbuka dan mudah mesra yang wujud dalam diri mereka.

Jika ketua jabatan mahukan seorang pekerja yang boleh menyimpan rahsia jabatan, sepastinya individu introvertion akan dipilih. Individu extravertion pula tidak akan dipilih kerana individu extravertion ada kecenderungan tinggi untuk berkongsi maklumat yang mereka tahu dengan orang lain.

Tambahan pula, individu extravertion ini mempunyai ramai kenalan. Jadi, kebarangkalian untuk sesuatu maklumat terbocor tanpa sengaja itu tinggi.

Memang Mudah, Tapi Tak Semudah Itu.

Soalan tu nampak macam mudah kan? Kalau lah semua soalan mudah macam ini, pasti ramai yang akan lulus ujian ini. Jadi tak tercapailah objektif ujian ni dijalankan untuk mengecilkan jumlah calon.

Apa-apapun, kena berbalik kepada tujuan utama ujian ini, iaitu nak mengecilkan calon kepada kelompok yang tersangat kecil.

Ketiga-tiga soalan ini nampak mudah disebabkan anda boleh nampak perkaitan antara soalan. Ada sesetengah soalan memang susah nak kesan perkaitan.

Contohnya tiga soalan di bawah ini. Walaupun ketiga-tiga soalan ini mempunyai skop penilaian yang sama, tapi sangat susah nak nampak perkaitan antara soalan. Setuju tak?

Soalan 8: Penjual tidak menjual goreng pisang untuk pelanggan, tapi pelanggan yang menyuruh penjual mengorengkan pisang untuknya.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 15: Saya membayar denda atas kesalahan walaupun ada peluang melepaskan diri.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Soalan 20: Saya tidak berminat terhadap permasalahan yang memerlukan kajian.

  • Sangat Setuju
  • Setuju
  • Tak pasti
  • Tidak Setuju
  • Sangat Tidak Setuju

Apa elemen penilaian disebalik tiga soalan ini? Dan bagaimana cara nak pilih jawapan yang selari antara satu sama lain? Ramai calon fikir kena cari yang mana satu betul, sama ada penjual yang betul, atau pembeli yang betul.

Opss.. ujian psikologi bukanlah bertujuan nak cari siapa yang betul dan siapa yang salah. Ianya hanyalah nak tahu ‘siapakah anda yang sebenarnya’ sahaja, tak lebih daripada itu.

Rekemendasi Daripada Cikgu

“Cikgu! Macam mana nak lulus ujian psikometrik SPA ini? Share lah sikit bahan nak study cikgu”

Satu-satunya perkara yang perlu anda lakukan adalah membuat latihan secara berterusan. Biasakan diri anda dengan soalan psikometrik penolong pegawai penguat kuasa agar dapat meningkatkan kepekaan anda terhadap soalan.

Anda perlu mengenal pasti elemen penilaian yang ingin diuji melalui setiap soalan dan jika anda dapat mengesan elemen penilaian tersebut, ia dapat memastikan jawapan anda menjadi lebih konsisten (pendirian selari antara setiap soalan).

“Cikgu! Rekemen la sikit latih tubi yang patut saya guna”

Untuk latih tubi, cikgu syorkan anda dapatkan bahan ulangkaji daripada Tim Infokerjaya. Dalam tu lengkap dengan nota-nota dan contoh soalan yang khusus dengan soalan ujian psikometrik penolong pegawai penguat kuasa. 

soalan penolong pegawai penguat kuasa kp29

Sila klik butang di bawah untuk download ebook.

Akhir Kalam

Cikgu amat berharap bahawa dengan perkongsian soalan ujian psikometrik penolong pegawai penguat kuasa kp29 ini, ia akan membantu anda untuk berhadapan dengan ujian tersebut dengan lebih berkeyakinan dan bersedia sepenuhnya.

Saya mendoakan agar anda dapat jawab semua soalan yang diajukan dalam ujian ini dengan tenang dan berjaya melepasi ujian psikometrik ini dengan cemerlang. Aamiin..

Pss… Adakah anda sudah membaca koleksi 200 soalan psikometrik yang telah saya sediakan? Jika belum, sila klik butang di bawah untuk baca.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *